عدم همکاری ورثه


عدم همکاری ورثه برای انحصار وراثت، چه تبعاتی خواهد داشت؟ آیا با عدم همکاری ورثه نیز می‌توان گواهی انحصار وراثت برای تقسیم ترکه و مشخص شدن سهم الارث گرفت؟ یکی از موضوعاتی که سبب پیچیده شدن روند انحصار وراثت می‌شود، عدم همکاری ورثه است. اگر چه راهکارهای قانونی برای مقابله با عدم همکاری ورثه وجود دارد و نیاز به استخدام وکیل انحصار وراثت را دوچندان می‌کند.

پاسخ به سوالات مربوط به عدم همکاری ورثه را در این گفتار مجله حقوقی رادگام ارائه کردیم. اگر سوالی دارید از طریق فرم ارتباط با ما، با کارشناسان حقوقی مجرب رادگام در میان بگذارید.

با رادگام همراه باشید.

ارث چیست؟

موضوع اول این است که بدانیم منظور از ارث چیست. به کلیه اموال و دارایی های که متوفی از خود به جا میگذارد، ارث می گویند. می تواند شامل آپارتمان، مغازه، ملک، خودرو، موتورسیکلت، دورچرخه، لوازم منزل، حق اختراع و غیره باشد. بعد از فوت، طبق وصیت این فرد، بین ورثه در طبقات 3 گانه تقسیم می شود. یک فرد فقط می تواند یک سوم دارایی های خود را وصیت کند. مابقی طبق قانون بین ورثه تقسیم خواهد شد.

وراث چه کسانی هستند؟

این یک موضوع مهم است. هر کسی، ورثه محسوب نمی شود. به شخصی که پس از فوت یک فرد، از وی ارث ببرد، ورثه گفته می شود. وراث به 3 طبقه قانونی تقسیم بندی می شوند. به ترتیب اولویت، دسته اول، مهم تر از دسته دوم و دسته سوم است.

طبقه اول ورثه شامل پدر، مادر، فرزند، همسر و نوه متوفی است. طبقه دوم ورثه شامل پدر بزرگ، مادر بزرگ، خواهر، برادر و فرزندان آن ها خواهد بود. طبقه سوم ورثه، عمه، عمو، دایی، خاله و فرزندان آنها است.

دلایل عدم همکاری وراث برای تقسیم ارث

هنگامی‌که فردی فوت می‌کند، وراث وی به منظور تقسیم اموال او، با مشکلات متعددی برخورد می‌کنند. در پاره‌ای از موارد، این چالش رخ داده، با عدم همکاری یکی از وراث، وارد فاز جدیدی می‌شود و راضی کردن وی، سخت است. مثلا همه وراث برای توافق‌نامه محضری تقسیم اموال، به نتیجه می‌رسند ولی یکی از وراث به هر دلیلی مخالف انجام این کار است. یا همه وراث به توافق می‌رسند که وکالتی به وکیل داده که امور انحصار وراثت توسط وکیل انجام گردد. اما یکی از وراث، سهمش را می‌خواهد و راضی به گرفتن وکیل و پرداخت هزینه وکیل انحصار وراثت نیست. این یک چالش برای همه وراث است که باید حل کرد.

اگر ورثه همکاری نکرد چه باید؟

در صورت عدم همکاری ورثه برای تقسیم ارث، بایستی مساله به صورت مسالمت آمیز حل شود. مراجعه به بزرگان فامیل و قوم و طایفه، گاها مشکل را حل می‌کند. اما در صورت عدم همکاری ورثه برای تقسیم ارث، موضوع را با یکی از وکلای پایه یک دادگستری در میان بگذارید. صحبت کنید تا ایشان با ورثه‌ای که همکاری نمی‌کند، حرف بزند.

انحصار وراثت در صورت عدم وجود این مشکل نیز، فرآیندی پیچیده و وقت گیر است. حال اگر عدم همکاری ورثه نیز به کلکسیون مشکلات اضافه شود، مسیر طولانی تر خواهد شد و هزینه بیش‌تری باید توسط وراث برای رفع چالش اختصاص یابد.

اگر پس از مذاکره با فرد مخالف، او توجیه نشود و همکاری نکند، دعوای خلع ید از ملک مشاع را باید مطرح کرد. برای وقتی این دعوا کاربرد دارد که ملک خاصی از اموال متوفی به تعدادی از وراث تعلق می‌گیرد. وراث به منظور تقسیم این مال همکاری لازم را نمی کنند.

دعوای خلع ید از ملک مشاعی به این صورت است که ملکی که سر آن دعوا است و نتیجه‌ای حاصل نشده، پلمپ می‌شود. هدف از پلمپ ملک ورثه‌ای این است که از نظر دادگاه، موضوع به کارشناس مربوطه ارجاع شود. وقتی دعوا طرح شود، کارشناسی لازم توسط کارشناس رسمی دادگستری انجام خواهد شد. سپس وراثی که قرار است از یک ملک بی‌بهره باشند، مشخص و  وراث دیگر در شرایط برابر قرار گرفته و به یک اندازه سود می‌برند.

ماده های قانونی مربوط به خلع ید از ملک مشاع

  • ماده 43 قانون اجرای احکام مدنی: در مواردی که حکم خلع ید علیه متصرف ملک مشاع به نفع مالک ، قسمتی از ملک مشاع صادر شده باشد، از همه ملک، خلع ید خواهد شد. اما تصرف محکوم له در ملک خلع ید شد، مشمول مقررات املاک مشاعی است.
  • ماده 576 قانون مدنی: شیوه اداره کردن اموال مشترک تابع شرایط مقرره بین شرکا است.
  • ماده 582 قانون مدنی: شریکی که بدون اجازه یا در خارج از حدود اذن، تصرف در اموال شرکت نمایند، ضامن است. در شرایطی که هیچ یک از روش های بالا کاربردی نداشت، دادگاه موظف است جلسه دادرسی را بدون حضور ورثه ای که همکاری نمی کند، تشکیل دهد. در این صورت، حکم صادر شده از طرف دادگاه غیابی است و در آن سهم هر یک از وراث مشخص خواهد شد.
  • ماده 95 قانون آیین دادرسی مدنی: عدم حضور هر یک از اصحاب دعوا یا وکیل ملکی آن ها در جلسه دادرسی، مانع رسیدگی و اتخاذ تصمیم نیست. در مواردی که دادگاه به اخذ توضیح از خواهان نیاز داشته باشد، و نامبرده در جلسه تعیین شده، حضور پیدا نکند، با اخذ توضیح از خوانده هم، دادگاه نتواند رای بدهد، همچنین در صورتی که با دعوت قبلی، هیچ یک از اصحاب دعوا حاضر نشوند و دادگاه نتواند در ماهیت دعوا بدون اخذ توضیح، رای صادر کند، دادخواست ابطال می شود. در صورت عدم همکاری یکی از وراث برای تقسیم ارث، وراث دیگر می تواند مراحل دریافت گواهی انحصار وراثت را انجام داده و در صورتی که هر یک از ورثه، حاضر به دادن اطلاعات هویتی خود برای ادامه کار نشوند، می توان با گرفتن استشهادیه انحصار وراثت و با استعلام شورای حل اختلاف ، مدارک مورد نیاز را از اداره ثبت احوال دریافت نمود.

اگر یکی از ورثه خارج از کشور باید و همکاری نکند

اگر عدم همکاری ورثه، مربوط به ورثه‌ای باشد که در خارج از کشور سکونت دارد، بایستی به شخصی یا وکیل پایه یک دادگستری وکالت داده تا وی به جای ایشان در مراحل انحصار وراثت حضور پیدا کند. اگر ایشان هم قصد همکاری نداشته باشد، استعلام شورای حل اختلاف از ثبت احوال، موضوع را حل خواهد کرد.

روش استخدام وکیل برای عدم همکاری ورثه برای تقسیم ارث

وکیل پایه یک دادگستری که تخصص و تجربه لازم برای تقسیم ارث دارد، بهترین انتخاب برای رفع این چالش مهم است. لذا در کوتاه ترین زمان ممکن، مشکل را حل خواهد کرد.

پاسخ رادگام به سوالات متداول درباره عدم همکاری ورثه

عدم همکاری ورثه
عدم همکاری ورثه در مراحل دریافت گواهی انحصار وراثت، خللی در پرونده ایجاد نمی کند

اگر یکی از  ورثه برای گرفتن گواهی انحصار وراثت همکاری نکند، آیا امکان دریافت گواهی با برگه گواهی فوت امکان پذیر است؟

بله. با داشتن گواهی فوت و کارت ملی می توانید از طریق گروه حقوقی رادگام، به  منظور دریافت برگه انحصار وراثت اقدام کنید.

هر یک از وراث می‌تواند به تنهایی برای دریافت گواهی انحصار  وراثت اقدام کند؟

بله.

اگر مردی برای انحصار وراثت همسرش همکاری نکند، فرزندان آن‌ها قادر به پیگیری امور هستند؟

به  منظور دریافت گواهی انحصار وراثت، نیازی به همکاری کل ورثه نیست. با کارت ملی و گواهی فوت متوفی نسبت به صدور گواهی انحصار وراثت اقدام کنید.

اگر رای تقسیم ترکه صادر شود، در صورت درخواست و مزایده، چند درصد به آن  مالیات تعلق می گیرد؟

نیم عشر دولتی باید پرداخت شود. مالیات دولت از ارث است.

مخاطب گرامی

برای طرح سوالات درباره عدم همکاری ورثه ، با کارشناسان رادگام از طریق فرم ارتباطی، در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.