خانواده و طلاق - طلاق از طرف زن

 

طلاق از طرف زن تحت شرایطی مورد پذیرش محاکم قضایی کشور قرار می‌گیرد. سخت ترین نوع طلاق است و بانوان برای گرفتن حق طلاق کار سختی در دادگاه پیش روی خواهند داشت. بهتر است به خاطر پیچیدگی موضوع، با وکلای رادگام که تجربه عالی در این زمینه با پرونده های موفق داشته، اقدام کنید که دانش و مهارت لازم در این حوزه را دارند.

هزینه وکیل برای طلاق از طرف زن ، معایب طلاق از طرف زن ، مراحل دادخواست طلاق از طرف زن، متن درخواست طلاق از طرف زن، مروری بر قانون جدید طلاق از طرف زن و سریع ترین راه طلاق از طرف زن و وکیل طلاق از طرف زن در این گفتار رادگام مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

اگر شما مخاطب گرامی، سوالی درباره این موضوعات دارید، پرسش خود را از طریق بخش ارتباط با ما یا طرح سوال در انتهای این گفتار در بخش کامنت درج کنید.

باما همراه باشید.
 

آنچه درباره طلاق از طرف زن باید بدانیم

به طور دقیق نمی‌توان زمان به نتیجه رسیدن درخواست طلاق از طرف زن را مشخص کرد ولی باید انتظار زمان در حدود 6 تا 9 ماه را داشت. البته با استخدام وکلای مجرب رادگام، این زمان به حداقل نصف کاهش خواهد یافت.

طلاق از طرف زن چون طلاق غیر مالی است، هزینه دادرسی چندانی ندارد. البته نباید میزان مهریه ملاک محاسبه دستمزد طلاق باشد. در رادگام، دستمزد مشخصی برای پیگیری امور طلاق از طرف زن در نظر گرفته شده است که تا توجه به پیچیدگی پرونده و دلایل زوجه می تواند متفاوت باشد.

با توجه به شروط 12 گانه درج شده در عقدنامه، زن می تواند درخواست طلاق دهد. در صورت وقوع هر یک و به تایید  و تشخیص دادگاه، زن ، وکیل در طلاق بوده و حق طلاق دارد. پس بدون آن که نیازی به حضور و موافقت شوهر باشد، با دستور دادگاه، رای طلاق صادر خواهد شد.

توجه کنید که طلاق از طرف زن یکی از سخت ترین نوع طلاق در ایران بوده و چون پیش فرض حق طلاق، با آقایان است، خانم ها برای گرفتن رای طلاق بایستی هم به قانون مسلط باشند و هم در روند مدت دار رسیدگی، همراه شوند. اما رادگام، همگام حقوقی مطمئن شما در این مسیر است.

 

قانون جدید طلاق از طرف زن چه می گوید؟

قانون جدید طلاق از طرف زن می گوید که طبق ماده بیست و دوم قانون حمایت از خانواده، اگر مهریه زوجه بیش از 110 عدد سکه باشد، پرداخت آن مشروط به تمکن مالی زوج است. میزان مهریه متعارف در این قانون، 110 سکه بهار آزادی است. نه بیش تر. این مقدار است که زوج موظف به پرداخت آن و وصولش توسط زوجه است.

وصول مهریه نیز مشمول مقررات ماده 2 قانون اجرای محکومیت های مالی است. در صورتی که مهریه سقف مذکور را رد کند، دادگاه تمکن مالی مرد را برای پرداخت بررسی کرده و تصمیم به اعزام به زندان می گیرد. ملائت زوج، ملاک پرداخت در قانون جدید طلاق از طرف زن است. به این موضوع دقت کنید. محاسبه  مهریه به نرخ روز انجام می شود.

 

مراحل طلاق از طرف زن را بشناسیم

ضروریات و الزامات طلاق از طرف زن باید رعایت شده باشد. یعنی مسائلی که مشمول حق طلاق است و با استناد به آن ها می توان نسبت به طلاق اقدام نمود. ضروریاتی قانون مدنی برای طلاق از سوی زن مقرر کرده که نظر قانون‌گذار در این زمینه به شرح زیر است:

  • طبق ماده 1029 قانون مدنی، اگر مرد به مدت 4 سال کامل، غایب و مفقود الاثر باشد، همسر وی اختیار ثبت طلاق دارد و قاضی پرونده می تواند با رعایت ماده 1023 قانون مدنی، رای به طلاق بدهد.

  • طبق ماده 1129 قانون مدنی، اگر مرد از پرداخت نفقه و امکان اجرای حکم محکمه و  الزام به دادن نفقه، خودداری کند، زن قادر است که برای طلاق به محاکم کشور مراجعه کرده و حاکم شرع او را مجبور به طلاق خواهد کرد. در صورت ناتوانی شوهر از پرداخت نفقه نیز صادر است.

  • طبق ماده 1130 قانون مدنی، اگر تداوم ازدواج باعث عسر و حرج زن باشد، می تواند به حاکم شرع مراجعه و درخواست طلاق دهد. اگر عسر و  حرج در محکمه ثابت شود، دادگاه می تواند زوج را مجبور به طلاق کرده و اگر اجبار قابل انجام نباشد، طلاق زن به درخواست و اختیار حاکم شرع صورت می گیرد.

مدارک مورد نیاز برای درخواست طلاق از طرف زن

روال اداری و قضایی بر اساس مدارک زیر انجام می شود:

  • رونوشت شناسنامه خانم
  • رنوشت کارت ملی هوشمند
  • رونوشت عقدنامه
  • گواهی تست بارداری  که فقط مدت کوتاهی اعتبار دارد و از پزشکی قانونی  باید اخذ شود.

طلاق از طرف زن در دوران عقد

پیش از زندگی مشترک و دخول  می‌توان اقدام به طلاق از طرف زن داشت. یعنی در طی دوران عقد. در این شرایط، نیمی از مهریه به زن تعلق گرفته و اگر دخولی صورت گرفته باشد، همه مهریه قابل دریافت است. یعنی زن باکره نباشد.

اگر روابط زناشویی انجام گردد، یا زوج باکره باشد، بر اساس ماده 1085 قانون مدنی، زن حق دارد که با حق حبس و تا موقعی که همه  مهریه از زوج اخذ  نشود، از هم خوابی با وی اجتناب کند که مصداق کراهت یا حق حبس است.

تفاوت طلاق در دوران عقد از طرق زوجه با طلاق در دوران زناشویی به بحث باکره بودن خانم مربوط است.

 

طلاق از طرف زن با داشتن حق طلاق

اگر زوجه دارای حق طلاق باشد، بایستی برای زوج هم وکیل استخدام شود که رادگام خدمات مربوطه را ارائه خواهد  کرد. وکالت در طلاق بایستی شروط سه گانه داشته باشد. یعنی بلاعزل بوده و حق توکیل به غیر داشته و حق اسقاط تجدید نظر خواهی و فرجام خواهی داشته باشد.

یعنی چی؟

یعنی زوج نتواند وکالت را ابطال کند. هم چنین زوجه بایستی بتواند به جای همسرش یه یک وکیل پایه یک دادگستری مثل وکلای رادگام مراجعه کند و حق اسقاط هم به این معنی است که زوجه حق اعتراض به رای را ندارد.

حق طلاق زوجه بایستی در دفاتر ثبت اسناد رسمی به صورت رسمی تنظیم شده باشد و اگر این حق طلاق از طرف مرد با صورت شفاهی اعطا شده باشد، دارای سندیت قانونی نیست و قابل استناد در محاکم قضایی کشور نیست. حتی اگر در ورقه ای نوشته شده و هر دو امضاء کرده باشند

نمونه فرم درخواست طلاق

متن پیشنهادی دادخواست طلاق از طرف زن

متن پیشنهادی دادخواست طلاق از طرف زن به شرح زیر است:

 

ریاست محترم دادگاه استان . . . . .

با سلام
به اطلاع می رساند که به موجب سند ازدواج پیوست به این دادخواست، مورخه . . .... با خوانده جناب آقای . . . ... ازدواج کرده و دارای . . . . فرزند هستم و در حال حاضر امکان ادامه زندگی مشترک وجود ندارد. با توجه به این موضوع که مطابق شرط ضمن عقد/نکاح عسر و حرج حق درخواست طلاق را دارم. خواهشمند است طبق قانون نسبت به این  موضوع رسیدگی لازم انجام شود.
باتشکر
درخواست طلاق از طرف زن و حضانت فرزند
حضانت فرزند پس از طلاق برای  فرزند دختر تا 7 سالگی با مادر است و بعد از آن با پدر است. برای فرزند پسر نیز تا 15 سالگی برای پدر است و بر طبق ماده  بیست و نهم قانون حمایت از خانواده، اگر پیش از آن برای حضانت فرزند، تعیین تکلیف نشده باشد، بایستی در طول دوران حکم طلاق، برای آن اقدام قضایی صورت بگیرد.
حضانت یا نگهداری  فرزند تا 7 سالگی با مادر و پس از آن با پدر خواهد بود و بعد از این سن، حضانت از نظر قانون دارای موضوعیت نیست.
 

طلاق از طرف زن و مهریه

به منظور دریافت مهریه، دوشیزده بودن یا نبودن زوجه اهمیت دارد. دوشیزه بودن (بدون دخول)، نصف  مهریه دارد و اگر رابطه زناشویی کامل برقرار شده باشد، کل مهریه تعلق می گیرد. اگر زوجه، مهریه را به اجرا بگذارد، همسرش هم دارای تمکن مالی باشد، زوجه می تواند درخواست توقیف اموال بدهد. اگر هم تمکن نداشته باشد، قسط بندی انجام خواهد شد.

به منظور وصول مهریه، باید دادخواست وصول مهریه ارسال شود. بهتر است با توجه به پیچیدگی روند پرونده های مهریه، کار توسط وکلای مجرب رادگام انجام شود.

 

پاسخ رادگام به سوالات متداول درباره طلاق از طرف زن

 
مدت زمان انجام طلاق از طرف زن چقدر است؟

انجام طلاق از طرف زن متناسب با شرایط پرونده و پیچیدگی آن، داخل یا خارج از کشور بودن موکل، متغیر  است و و زمان قطعی برای به نتیجه رسیدن پرونده و صدور رای نمی توان ارائه کرد. اما معمولا زیر 12 ماه به نتیجه می رسد.

آیا امکان پرداخت قسطی خدمات مشاوره رادگام در پرونده طلاق از طرف زن وجود دارد؟

بله

آیا نیازی به حضور زن در فرآیند رسیدگی هست؟

در صورتی که وکلای رادگام، پیگیری پرونده شما را انجام دهند، هیچ نیازی به حضور موکل در مرحله رسیدگی نیست. برای هر پرونده طلاق از طرف زن، پشتیبان اختصاصی تعیین می کنیم.

بانوان خارج از کشور چگونه می توانند درخواست طلاق از طرف زن را ثبت کنند؟

بایستی به سامانه میخک وزارت امور خارجه و سامانه ثنا قوه قضاییه (با سیم کارت فعال ایران) مراجعه کنید و درخواست را ثبت و وکیل خود را نیز معرفی کنید.

مراحل خدماتی که رادگام در طلاق از طرف زن انجام می دهد چیست؟

اول مشاوره تلفنی یا اینترنتی با کارشناسان رادگام برقرار می شود. سپس توافقنامه طلاق بر اساس توافق زوجین تنظیم می شود. از طریق  سامانه ثنا، قرارداد الکترونیکی وکالت ثبت می شود. گزارش هفتگی دوره ای درباره روند بررسی پرونده به اطلاع موکل محترم می رسد. دادخواست بدوی تنظیم و ارجاع پرونده به شعبه دادگاه خانواده صورت می گیرد.
در کلیه جلسات شورای حل اختلاف، وکلای رادگام حضور خواهند داشت. در همه جلسات رسیدگی دادگاه نیز وکلای رادگام حضور فعال دارند تا پرونده به صدور رای و دادنامه طلاق توافقی از شعب دادگاه خانواده منجر شود.

داشتن وکیل برای طلاق از طرف زن اجباری است؟

خیر. اجباری نیست. اما اگر زوجه تمایل داشته باشد تا فرآیند رسیدگی به پرونده طلاق در اسرع وقت انجام شود، داشتن وکیل ماهر از سوی رادگام، یک برگ برنده برای شما خواهد بود. چون با تخصصی که دارد، سبب کوتاه شدن روند پیگیری پرونده شما  خواهد شد.

آیا برای تنظیم قرارداد وکالت نامه با رادگام، بایستی موکل در دفتر حضور داشته باشد؟

خیر. قرارداد وکالت از طریق سامانه ثنا قوه قضاییه ثبت شده و احراز  هویت نیز توسط قوه قضاییه صورت می گیرد. پس نیازی به حضور در رادگام برای ثبت وکالت  نامه نیست و برگزاری جلسات با موکلین داخل یا خارج از کشور نیز اینترنتی انجام می شود.

با داشتن حق طلاق، نیازی به حضور مرد در مراحل طلاق هست؟

اگر وکالت در طلاق یا همان حق طلاق، در اختیار شما باشد، نیازی به حضور آقا نیست. رونوشت وکالت در طلاق را برای کارشناسان رادگام ارسال کنید تا بررسی نهایی انجام شود.

من در داخل کشور و همسرم در خارج از کشور ساکن است. امکان طلاق داریم؟

امکان برگزاری جلسه اینترنتی با هر یک از طرفین وجود دارد و خللی در روند رسیدگی به پرونده ایجاد نخواهد کرد.

طلاق از طرف زوجه و عدم تمکین چیست؟

دقت کنید که روند طلاق از طرف زن هیچ ربطی به عدم تمکین ندارد. تنها اثر اثبات عدم تمیکن، قطع شدن نفقه برای زن است. اگر زوجه، ناشزه شود، نمی تواند برای طلاق  اقدام کند. بایستی گفت که اگر عدم تمکین زن اثبات شود، باز هم امکان طلاق دارد.
عدم تمکین زن برای طلاق از نوع عسر و حرج مشکل ساز  است و تا وقتی که زن، تمکین نکند، دچار  عسر و حرج نخواهد بود و ثابت کردن آن کاری  سخت است.

اجرت المثل در طلاق از طرف زوجه یعنی چی؟

یعنی تا موقعی که زوجه در دوران عده است، نفقه او بایستی از طرف همسرش پرداخت شود. اگر برای این مساله  به نوع دیگری برای مدت عده توافق کرده باشند، اگر دخول نباشد، بعد از طلاق، نفقه به زن تعلق نخواهد گرفت. اجرت المثل و تقاضای آن از سوی زن، طبق مدت ازدواج تا طلاق، بر اساس ملائت و مکنت همسر  است که کارشناسان رسمی دادگستری مشخص می کنند.

آیا برای طلاق از طرف زن، وکیل زن رادگام دارد؟

بله

مخاطب گرامی

برای کسب  اطلاعات بیشتر می توانید با تکمیل فرم ارتباط با ما، با مشاوران رادگام درباره موضوع طلاق از طرف زن در ارتباط باشید. سوالات خود را از از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.